Piše: Harun Išerić
Pristup informacijama i njegova interakcija sa slobodom izražavanja je prošao dug put evolucije u praksi Evropskog suda za ljudska prava, a time i Ustavnog suda BiH. Ustavni sud BiH je apelacije povodom navodne povrede slobode izražavanja zbog uskraćivanja pristupa informacijama odbacivao kao ratione materiae nekomaptiblne sa Ustavom BiH, da bi poslije odluke Evropskog suda za ljudska prava u predmetu Magyar Helsinki Bizottsag protiv Mađarske (aplikacija broj 18030/11), došlo do promjene takve prakse.
Pristup informacijama je jedan od ključnih instrumenata kontrole javne vlasti od strane građana, medija i civilnog sektora. Zbog toga je neophodno razumijeti njenu poveznicu sa slobodom izražavanja, s obzirom na ulogu i značaj ljudskih prava u pravnom poretku BiH, kao i radi njegove zaštite pred Ustavnim sudom BiH.
Evropski sud za ljudska prava je u predmetu Magyar Helsinki Bizottsag naglasio, između ostalog, i to da sloboda izražavanja, zagarantovana članom 10 Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda, ne prenosi na pojedinca pravo na pristup informacijama koje su pod kontrolom javne vlasti, niti stvara obavezu za državu da takve informacije pruži pojedincu. Međutim, kako je to dalje naglasio, takva obaveza može proizaći u dva slučaja: (1) kada je otkrivanje informacija naložio sud i (2) u okolnostima kada je pristup informacijama instrumentalan za uživanje u pravu na slobodu izražavanja, naročito na ‘slobodu da se primaju i prenose informacije’ i kada odbijanje predstavlja miješanje u to pravo. Još jedan stav Evropskog suda koji je potrebno naglasiti jeste da kada je nevladina organizacija umiješana u pitanja od javnog interesa, ona ima ulogu „društvenog kontrolora vlasti“, pa aktivnosti te organizacije „zahtijevaju sličnu zaštitu prema Konvenciji kao što je ona koja se pruža štampi.
Nakon promjene u praksi Evropskog suda, Ustavni sud BiH je prvi put u predmetu AP – 461/16 razmatrao potencijalnu povredu slobode izražavanja zbog uskraćivanja pristupa informacijama, po apelaciji Neformalnog udruženja građana Re:akcija – Građanska inicijativa za Banju Luku.
Ustavni sud je istakao različite faktore koje cijeni pri odlučivanja da li je usljed uskraćivanja informacije došlo do miješanja u slobodu izražavanja. To su sljedeći kriteriji:
Razvoj prakse Ustavnog suda BiH u pogledu pristupa informacijama, puža dodatnu zaštitu ovog prava posredstvom slobode izražavanja. Njegova praksa dodatno jača ovaj instrument kontrole rada javne vlasti, prvenstveno u trošenju budžetskog novca, razotkrivanju korupcije i sl. Da bi uživali tu zaštitu, građani, mediji i civilni sektor u postupcima pristupa informacijama treba posebno pažnju posvetiti gore spomenutim kriterijima te težiti njihovom ispunjenju od početka samog procesa pristupa informacijama te tako osnažiti svoje argumente, ukoliko taj postupak bude imao svoj kraj pred Ustavnim sudom BiH ili pak Evropskom sudom za ljudska prava.
Tekst je objavljen u sklopu projekta “Suppressing Hate Speech Through Empowerment of Youth” finansiranog od strane Ministarstva Vanjskih poslova Kraljevine Nizozemske, kojeg sprovode Inicijativa mladih za ljudska prava u BiH i Global Analitika