Piše: Nataša Gavur
GOVOR MRŽNJE U POLITICI– Procvat govora mržnje u predizbornim kampanjama
Govor mržnje u Bosni i Hercegovini uopšte nije rijetka pojava. Posebno ga koriste političari, ali je iz dana u dan sve prisutniji i u medijima. Generalno, promovisanje mržnje veoma je opasno i može predstavljati prvi korak ka nasilju, a u postkonfliktnim društvima kakva je BiH, i neke nove sukobe.
Piše: Nataša Gavur
Govor mržnje, online prostor i šta kažu istraživanja?
U BiH djeluje negdje oko 600 internet portala. Skoro polovina portala koji objavljuju informativne medijske sadržaje nema impressuma, odnosno nisu navedeni podaci o imenima urednika i novinara tog medija. To pokazuju rezultati istraživanja „Mapiranje medijskih portala u BiH“ koje je predstavljeno u organizaciji Centra za promociju civilnog društva (CPCD).
Kampanja je pokrenuta prošle godine 16. oktobra 2020. godine sa ciljem da se identifikuje i reaguje na govor mržnje sadržan u online komentarima tokom predizborne kampanje za Lokalne izbore 2020. godine. Praćeni su i analizirani komentari korisnika (od 16. oktobra do 30. novembra) 14 internet portala u Bosni i Hercegovini.
U istom izvještaju se ukazuje na incidente rasističkog političkog diskursa, rasističkog govora mržnje u medijima, rasističkog govora mržnje u oblasti sporta, zatim prema LGBTI osobama koje su, nakon što su bile izložene govoru mržnje, postale i žrtve fizičkog nasilja.
Sloboda govora – politika – govor mržnje
Sloboda izražavanja je jedno od osnovnih ljudskih prava, koje je zaštićeno zakonima i konvencijama. Konvencija o zaštiti ljudskih prava i osnovnih sloboda u članu 10 garantuje pravo na slobodu izražavanja u kojem stoji da: “Svako ima pravo na slobodu izražavanja. Ovo pravo uključuje slobodu mišljenja i slobodu primanja i prenošenja informacija i ideja, bez miješanja javne vlasti i bez obzira na granice. Ovaj član ne sprječava države da zahtijevaju dozvole za rad od radio, televizijskih i filmskih kompanija.”
Ne postoji univerzalna definicija govora mržnje. Vijeće Evrope govor mržnje definiše: “Svi oblici izražavanja koji šire, potiču, promiču ili opravdavaju rasnu mržnju, ksenofobiju, antisemitizam i druge oblike mržnje temeljene na netoleranciji, uključujući i netoleranciju izraženu agresivnim nacionalizmom i etnocentrizmom, diskriminacijom ili neprijateljstvom prema manjinama, imigrantima ili ljudima imigrantskog porijekla.”
Iz Institucije Ombudsmana za ljudska prava Bosne i Hercegovine napominju da se govor mržnje naročito povećava u periodu izbora u Bosni i Hercegovini, kada dolazi do intenzivnije promocije uvredljivih stavova, politizacije društva po mnogim osnovama i uopšte stvaranja klime antiintelektualnog stanja svijesti.
„Centralna izborna komisija BiH u vrijeme predizborne kampanje u Bosni i Hercegovini 2014. godine uputila je upozorenje političkim partijama da postoji nekoliko pravnih mehanizama koji će biti preduzeti protiv onih koji budu koristili nacionalističku i anti-državnu retoriku u predizbornoj kampanji. Važno je razumjeti, da je većina govora mržnje u BiH zasnovana na nacionalizmu. Ovakav čin je obeshrabrio učešće plaćenih komentatora koji su bilo jako aktivni tokom prethodnih izbora, s obzirom da je njihovo učešće većinom bilo bazirano na govoru mržnje protiv druge nacije ili političke partije“, navode iz ove institucije.
Govor mržnje u medijima
Važno je navesti da političke vlasti i partije takođe, zloupotrebljavaju medije (uključujući onlajn platformu) zbog svojih viših političkih ciljeva.
Iz Regulatorne Agencije za komunikacije kažu da je pozitivan uticaj u provođenju regulacije u prve tri godine postojanja Nezavisne komisije za medije (IMC), preteče Regulatorne agencije za komunikacije BiH, bio ključan za uspostavljanje nezavisnosti i profesionalizma elektronskih medija u BiH.
„Ostvaren je značajan napredak utoliko što se znatno smanjio broj slučajeva u vezi s govorom mržnje. U odnosu na period od 1998-2001 (kada je zabilježeno ukupno 18 slučajeva kršenja odredbi koje se tiču govora mržnje), u 2002. zabilježen samo jedan slučaj kršenja odredbe koja se tiče govora mržnje, dok u 2003. nije bilo takvih kršenja. Nakon toga, odnosno u periodu od 2004. do 2020. zabilježeno je ukupno 13 slučajeva kršenja odredbi Kodeksa u vezi s govorom mržnje. Evidentno je da se broj slučajeva govora mržnje u elektronski medijima koji su predmet regulacije Agencije smanjio u proteklim godinama, za razliku od prisustva govora mržnje u sferi interneta“, navode iz RAK-a.
Prošle godine imali smo priliku vidjeti sporni spot Ujedinjene Srpske u kojem se otvoreno širi nacionalna mržnja prema pripadnicima hrvatskog, bošnjačkog i albanskog naroda. Pomenuta stranka nije imala neke velike sankcije.
„U konkretnom slučaju Centralna izborna komisija Bosne i Hercegovine je izrekla sankciju pomenutoj političkoj partiji, koja se sastojala u izricanju novčane kazne i zabrani učešća na izborima. Međutim, ta odluka je naknadno preinačena od strane Suda Bosne i Hercegovine, obzirom da je primjena relevantnih odredbi Izbornog zakona BiH vezana za period trajanja predizborne kampanje. Opšta preporuka Ombudsmana BiH svim političkim akterima u BiH, pogotovo u segmentiranim društvima kakvo je naše, jeste da se prilikom svih javnih istupa rukovode principima tolerancije i poštovanja digniteta drugih“, kazali su iz Institucije Ombudsmana BiH.
Svjesni smo činjenice da se pravo na slobodno izražavanje zloupotrebljava i u političke svrhe.
„U Bosni i Hercegovini postoji snažan zakonodavni i institucionalni okvir za borbu protiv govora mržnje, ali je stepen sankcionisanih incidenata govora mržnje na veoma niskom nivou, što pokazuju različiti indeksi i statistike institucija nadležnih za provođenje zakona. Dakle, politička volja načelno postoji, ali istovremeno postoje i mnogi izazovi koji otežavaju borbu protiv govora mržnje, ne samo u ovoj državi nego i u drugim mjestima u svijetu. Na primjer, u većini slučajeva odgovorna strana je privatno pravno ili fizičko lice koje potencijalni govor mržnje objavljuje na internetu, koji je u velikoj mjeri neregulisan i ne podliježe tradicionalnoj kontroli, niti mehanizmima utvrđivanja odgovornosti. Isto tako, veoma je mali broj prijava koje se odnose na krivična djela izazivanja rasne, narodnosne ili vjerske mržnje, razdora ili netrpeljivosti, a koje su dobile sudski epilog. Dalje konkretne mjere koje je potrebno preduzeti odnose se razvijanje svijesti o štetnosti govora mržnje, što pretpostavlja njeno formiranje i unapređivanje od školskog sistema, medija, svakodnevnog javnog života, ali i efikasniju ulogu državnih institucija, civilnog društva i regulatornih tijela“, naveli su iz Institucije Ombudsmana BiH.
Regulatorna Agencija za komunikacije je u periodu 2020. – 2021. godine primila 13 prigovora na sadržaje programa za koji su podnosioci smatrali da ima elemenata govora mržnje.
„Agencija, nakon detaljno provedenih istraga nije ustanovila elemente govora mržnje, ali je u 3 slučaja ustanovila da se radi o kršenju člana 3. Osnovni principi, Kodeksa o audiovizuelnim medijskim uslugama i medijskim uslugama radija, s obzirom da su ustanovljeni elementi koji ukazuju na diskriminaciju.. U sva tri slučaja nosiocima dozvole zbog utvrđenog kršenja izrečena je mjera pismenog upozorenja“ naglasili su iz RAK-a.
Govor mržnje je i dalje, na razne načine, prisutan u BiH na društvenoj i političkoj sceni.
Da bi se zaista efikasno suprotstavilo govoru mržnje, te da bi se u punoj mjeri sačuvala sloboda izražavanja kao temelj demokratskog društva, potrebno je ispravno prepoznati govor mržnje u svakom obliku i preduzeti neke konkretne mjere. Ono za šta još treba da se borimo jeste i promjena svijesti u društvu za šta su odgovorni svi akteri na društvenoj sceni, a naročito mediji i organizacije civilnog društva.
„Bosni i Hercegovini postoji snažan zakonodavni i instutucionalni okvir za borbu protiv govora mržnje, ali je stepen sankcionisanih incidenata govora mržnje na veoma niskom nivou, što pokazuju različiti indeksi i statistike institucija nadležnih za provođenje zakona. Dakle, politička volja načelno postoji, ali istovremeno postoje i mnogi izazovi koji otežavaju borbu protiv govora mržnje, ne samo u ovoj državi nego i u drugim mjestima u svijetu. Na primjer, u većini slučajeva odgovorna strana je privatno pravno ili fizičko lice koje potencijalni govor mržnje objavljuje na internetu, koji je u velikoj mjeri neregulisan i ne podliježe tradicionalnoj kontroli, niti mehanizmima utvrđivanja odgovornosti. Isto tako, veoma je mali broj prijava koje se odnose na krivična djela izazivanja rasne, narodnosne ili vjerske mržnje, razdora ili netrpeljivosti, a koje su dobile sudski epilog. Dalje konkretne mjere koje je potrebno preduzeti odnose se razvijanje svijesti o štetnosti govora mržnje, što pretpostavlja njeno formiranje i unapređivanje od školskog sistema, medija, svakodnevnog javnog života, ali i efikasniju ulogu državnih institucija, civilnog društva i regulatornih tijela“, objašnjavaju iz Institucije Ombudsmana za ljudska prava BiH.